tirsdag 5. juni 2012

Glutenfri chapati

Vi digger indisk. Og har vi tid er det godt med noe ekstra som naan eller chapati til. 

Men etter at guttungen ble satt på en glutenfri diett, har jeg gruet meg litt til å bake. Derfor var jeg veldig spent på hvordan disse glutenfrie chapatiene ville bli. 

Og de ble neimen ikke så verst. 


Denne oppskriften ga meg 4 chapati i en fin størrelse. 

  • 2,5 dl vann
  • 1 ss olje
  • 2,5 ss fiberhusk
  • ca 150 gram jyttemel
  • ca 50 gram melblanding fra semper
  • 1-2 teskjeer salt
  • 1 liten neve ferskhakket koriander

Bland sammen vann og olje, og tilsett fiberhusken. La den svelle i ca 10 minutter. 
Tilsett mel, krydder og elt deigen godt. Se om du trenger å tilsette mer mel eller vann. Deigen skal bli fin nok til å jobbe med. Ikke for klissete, men ikke for tørr. 

La deigen hvile i 30 minutter. Vet ikke hvor viktig dette er, men det skader ihvertfall ikke. 
Del deigen i 4 like store biter og kjevle de ut på et bakeark eller silikonmatte. 
De skal være ganske tynne. Mine ble nok litt tykke. 
Stek de i en tørr stekepanne på litt over middels varme. Snu på de ofte så de ikke blir svidd. Skvis ut luft hvis de blåser seg opp. 
Legg brødene i folie, fram til du skal spise dem. Så holder de seg varme. 

Guttungen spiste nesten halvannet brød. De ble godkjent. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar