tirsdag 9. april 2013

Når barnet ditt ønsker å bli vegetarianer/veganer

Jeg er så heldig at jeg har møtt flere unge mennesker som er veganere. De er virkelig reflekterte, empatiske, sterke og modige mennesker. Dessverre er ikke livet alltid enkelt for disse unge jentene og guttene. Og vanskelighetene kommer helt utrolig nok hjemmefra. Foreldre som får panikk over at barna ikke lengre vil spise kjøtt, og prøver å straffe vegetarismen ut av dem. Tar fra dem lommepenger, pc, julegaver fordi han eller hun ikke lengre ønsker å spise dyr eller produkter som kommer fra dyr.
Jeg synes dette er merkelig og det gjør meg sint. Foreldre som oppdrar barna til å være snille mot dyr, men blir sint når dette manifisterer seg til å gjelde ALLE dyr. Ikke bare de vi gir navn. 


Jeg har hørt om foreldre, som etter søken på råd, får beskjed om å bare gi barnet potet og kokte grønnsaker. At de med vilje skal bli feilernært, bli slapp og syk, bare for at mor og far kan si "Hva var det jeg sa? Vegetarisme er ikke bra for deg".
Vegetarisme er bra for alle! Det som ikke er bra, er å nekte barnet ditt mat! Hvorfor viser det seg gang på gang i slike situasjoner at det er de voksne som trasser, mens barnet gjør det som føles rett?

Hvilken person ønsker du ditt barn skal vokse opp til å bli?

Jeg har samlet noen historier fra tenåringer som har blitt veganere:
Mamma og pappa var veldig skeptiske i starten. Startet å kutte melk egg og kjøtt utenom vilt. Da jeg en uke senere ville kutte vilt ble pappa dritsur og begynte å nekte meg å gjøre alt mulig rart (jobbe hos Dyrebeskyttelsen, dra til byen etc.). Var da jeg endte med å ha min første sultestreik. Kuttet fisk ca. et halvt år senere. Da ble det også villt oppstyr, og detsamme skjedde. Sultestreik 2 varte i 2 dager og så var jeg veganer . Nå lager jeg mat selv hver dag. De støtter meg sånn halvveis i det å ha tatt et standpunkt selv osv., selv om jeg tror de tenker at jeg blir litt hjernevaska av Noah-eller noe  får også penger til mat så lenge jeg kjøper inn selv.
Utrolig tøft. Tenk å måtte gå på sultestreik for å leve opp til sine egne verdier. Foreldrene burde være stolte over å ha oppdratt en gutt med et så stort hjerte. Hvor mange 16-åringer bruker egentlig sin fritid til å hjelpe dyr i nød? Noen foreldre bekymrer seg over alkohol, sex og tobakk. Andre klager over at barna spiser for mange grønnsaker og bryr seg om rettferdighet. Det setter ting i perspektiv.

Både foreldrene mine og besteforeldre var veldig skreptiske i begynnelsen da jeg ble veganer, mor min sa jeg hørtes hjernevaska ut og som jeg hadde blitt medlem av en kult. Jeg hadde vert veggis lenge ni år før, ble litt motstand da jeg ikke lenger skulle spise fisk ( noe som jeg måtte! ha pga D er jo sunt) ennå er det mest dette sunne som er vanskeligst å forklare, de er overbevist om at litt av alt, skader ikke. 
Det finnes mange fordommer og uvitenhet om vegansime der ute. Og det er kanskje ikke så rart når vi hele tiden blir bombadert med reklamer som prøver å overbevise deg om at du trenger produktet deres. Tine snakker om kalsium fra melk, men ikke om hvor kua får kalsiumet sitt fra. Det finnes mange gode vegetariske kilder til nesten alle vitaminer og mineraler. Og de vi bør være påpasselige med er lett å ta tilskudd av. Det finnes sunne og usunne måte å være veganer på. Å ikke spise, er en usunn måte.


Pappa sa at jeg fikk spise gress, foreldrene mine klagde til rådgiveren på skolen som var imot det og de var ganske skeptiske. Mamma leste opp fra bibelen at Jesus spiste fisk og ga disiplene og mente at jeg skulle spise det. Viste mamma noen sider fra Dyrevernalliansen som hun kalte propaganda, og mamma sier at jeg ikke kan spise noen ting. Så jeg er ikke så heldig med det akkurat.
Det forundrer meg alltid at informasjon som kommer fra dyrevernsorganisasjoner etc, blir sett på som propeganda mens reklame fra produsenter som PRØVER Å SELGE DEG NOE blir sett på som en sannhet. Kritikken er virkelig rettet mot feil instans. Og for de som prøver å dra Jesus inn i bildet. Hva tror du han selv ville gjort? Tvunget sitt barn til å snu ryggen bort fra barmhjertighet?


Mamma tok det dårlig da jeg ble vegetarianer, og enda dårligere da jeg ble veganer  Har vært mye frustrasjon der. Hun klaget over at det var så vanskelig å lage middag til meg, og at jeg ikke kunne spise noenting. Selv om jeg har laget min egen mat siden jeg var 12 år gammel... Det er først i det siste hun har begynt å vise respekt for valget mitt, og prøvd ut litt forskjellige retter når jeg kommer på besøk. Jeg holdt på å gå i bakken da hun kom med soyaost og soyarømme til meg! Men jeg tror mye av dette bunner i at hun ikke forstår hva vegansk er, og at hun er vant til et typisk norsk kosthold med masse kjøttkaker, pølser osv. Hun klarer liksom ikke å tenke utenfor den boksen... I tillegg tror jeg hun rett og slett ikke forstår skadene og konsekvensene av all kjøttspisingen. Men det er tegn til bedring, og det er alt jeg ber om 
 Det er fint å se at det for mange blir bedre etterhvert. Men hva har skjedd med forholdet på veien? Det er tøft å måtte gå igjennom noe alene på en tid i livet hvor man kan trenge ekstra støtte og veiledning.

Når jeg snakker med Pappa og stemor om veganting kaller de meg ekstremt, og sier jeg jeg ikke kan drive å redde alle.. De bryr seg derimot lite om næringstoffer og slikt. De er ikke serlig sunne og spiser for det meste bare kjøtt selv. 
Mamma er mer positiv heldigvis. Hun er litt redd jeg ikke skal få i meg de næringstoffene jeg trenger, og ramser opp masse tillskudd jeg bør ta. Jeg svarer med at så lenge jeg får b12 og hun handler det av mat som jeg ber om, så har jeg full kontroll. Hun sier også at jeg må bidra en del med matlaging osv, men det er helt greit. Har et lite håp om at det finnes en veganer gjemt inni henne, får se hva tiden bringer. Kanskje hun kommer snikende etter en dag 
Barn har godt av et sunt, vegetarisk kosthold.
Mange foreldre er nok bekymret for om barnet vil få i seg nok næringsstoffer. Og det er helt greit. Men gjør noe med det! Les om vegetarisk ernæring og forvent at barnet skal gjøre det samme. Det vil være lærerikt for begge to og du som mor/far vil ha kunnskapen til å se om barnet gjør noe feil. 
Når barna blir forlatt til seg selv spiser de som oftest bare tilbehøret du har laget til middag. Poteter, noen grønnsaker, kanskje ris. De tar bort kjøttet, men får ikke annledningen til å tilsette noe ekstra. 
Da jeg var på helseseminar arrangert av Norsk Vegetarforening, var det en far der som kom med sin datter. Det varmer virkelig at det finnes foreldre som tar sine barn på alvor, bryr seg og aktivt oppsøker informasjon. 

Mamma syntes det var vanskelig å vite hva man skulle lage, og ville ikke kjøpe og lage dobbel middag (tar tid og er dyrt). Jeg tror også hun følte skam da jeg protesterte på at maten hennes var usunn og lite næringsrik. Men etter at jeg leste rundt på nett og kunne vise konkrete oppskrifter på mat som var rask og billig løsna det litt, og selv om hun aldri har forstått det har hun godtatt at det er sånn jeg er. Hun syntes det var vanskelig å ha "den ene ungen som ikke var som andre", og var nok av den oppfatningen at det var et tenåringsopprør. Nå i ettertid er hun veldig stolt og har innsett at hun er heldig som har en datter som tenker selvstendig.


Vegansk mat er mer enn salat
Jeg forstår godt at det er tungvindt å lage to middager. Og jeg klarer ikke forstå hvorfor noen orker å gjøre det i det hele tatt. Som når jeg blir invitert på middag, og jeg og barna får en type mat, mens de andre spiser noe annet. Som om maten vår er noe spesielt som ingen andre kan spise. Hvorfor gjøre ting mer tungvindt enn det trenger å være?
En løsning her er at barnet lærer å lage maten sin selv. Å ha erfaring med matlaging vil være suverent på lang sikt når han eller hun flytter hjemmefra. Det skaper også matglede.
Bidra med råvarene og gjør det lett og enkelt for vegetarianeren å lage sin egen mat.
Jeg vil anbefale at dere et par ganger i uken spiser en felles vegansk middag. Det er koselig å forenes om et måltid alle kan spise. Du kan også på den måten lære mer om vegetarisk mat, se hvor store mulighetene er og selv oppleve hvor smakfult og spennende vegetarmat kan være. I tillegg gjør du noe viktig for miljø, dyr og helse. Seriøst. Du dør ikke av å ikke ha kjøtt til hvert måltid. Tvert imot.
Noen middager kan også fint forenes med en vegansk versjon. Kjøttkaker for eksemepel. Lag sausen vegansk, og vegetarianeren kan spise sine egne kjøttkaker av soya, grønnsaker, linser osv mens dere deler tilbehøret.

Konstant hetsing og nedlatende snakking fra faren min om at jeg er syk fordi jeg må jo ha tvangstanker om hva jeg ikke kan spise og hvilke mennesker jeg kan tro på. "Man er syk hvis man ikke spiser egg, fisk og kjøtt. Man må ha det...Har jo sagt det flere ganger før, men det går aldri inn hos deg.." Rett før jeg får meg falsk ID og reiser til andre siden av kloden. Fuck my life, eller noe sånt. Noen ganger er det sykt vanskelig å være et godhjerta og omtenksomt menneske!

Nok mat er viktig for konsentrasjonen
Tenk å ødelegge forholdet du har til ditt barn på grunn av mat.. Er det dette eksempelet du ønsker å være?

I det siste har jeg lurt litt på om jeg faktisk greier å være veganer. Jeg er drittlei av å lage hver dag, vi har aldri mat jeg kan lage noe av for mamma og lillebror lever på posesuppe og det tar mye tid som jeg trenger til lekser og dyra. Den siste uka har jeg spist en banan, tre appelsiner og et eple + en boks kikerter og et rundstykke og en avokado. Vekta raser og nå er jeg syk. Det er slett ikke sunt :/ Hun merker jo ikke at jeg ikke spiser, hun sier bare at "du ser så bleik ut, dette veganske kostholdet er ikke bra for deg"

Her er det tydelig at det ikke er det veganske kostholdet som er skylden i at hun ikke føler seg bra. Hun får ikke den maten hun trenger fordi hennes mor nekter henne sunn mat. Det går utover helsen og skolepresentasjon. Hun må kjøpe sin egen mat for lommepenger og er rett og slett sulten. Moren nekter å se sin destruktive atferd og skylder på veganismen. Heldigvis støtter vi veganere hverandre og dro jenta med på treff og feitet henne opp litt.

Vær så snill. Har du et barn som ønsker å bli vegetarianer, ta ønsket på alvor. Tenårene er vanskelig nok om ikke de blir mobbet og motarbeidet av sine egne foreldre. Pick your battles. Er vegetarisme det største problemet du har, er du nok heldig. Det er svært sjelden at unge blir vegetarianere for å gjøre foreldrene sint, men skulle det allikevel være grunnen, er løsningen egentlig å gå på limpinnen? Det blir ikke et tenåringsopprør om foreldrene er helt med på den, tross alt.

 Jeg spurte om jeg kunne ble vegetarianer når jeg var 10. "liker du grønnsaker da?" "ehm.. nei.." "Liker du bønner da?" "ehm.. nei.." Og da ble saken lagt på hylla i to år.
Så ble pappa nesten veggis.
Da ble selvfølgelig jeg det også. Jeg bor i
kke hjemme lenger da, men spiser nå helt vegansk og får alltid vegan mat når jeg er hjemme, som pappa mekker til meg  omnomnom 

Og liker jeg grønnsaker og bønner nå? Sitter her å drikke grønn smoothie! 
Se forskjellen fra opplevelsen til en som fikk støtte mot de som blir overlatt til seg selv, og tenk på hvilket forhold du selv ønsker å ha til ditt barn, hvilke opplevelser du ønsker å gi henne.

51 kommentarer:

  1. Veldig imponert over bloggen, men samtidig blir jeg trist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig trist. Unge veganere er virkelig sterke og modige. Jeg beundrer dem og håper mine egne barn vil vokse opp og bli like flotte.

      Slett
  2. Jeg fikk null respons, og bare hets... Så jeg ga opp :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Ånei, så trist. Håper du prøver igjen senere når du er i en bedre situasjon.

      Slett
  3. Veldig interessant å lese. Synd at det skal være så vanskelig, men det grunner jo bare i uvitenhet. Kanskje Norsk vegetarforening har et heft som unge kan gi til foreldrene sine når de velger å bli veggiser? Hvis ikke hadde dette vært en god idé :) Forstår jo at folk er skeptiske når den vanlige tanken (av en eller annen uforståelig grunn) er at veggiser er kjemperare og underernærte.

    Jeg var akkurat fylt 17 da jeg ble veggis. Møtte ikke noe mer motstand enn det vanlige "får du nok proteiner?", "kan du ikke spise litt fisk da, det er jo så sunt" osv. Har en forståelsesfull mamma som er glad i å lage mat, heldigvis :-)

    SvarSlett
  4. Et helt nydelig innlegg! Satt her med klump i halsen da jeg leste det. Utrolig at foreldre ikke gidder å sette seg inn i hva det vil si, og heller nærmest overlater barnet til seg selv når det gjelder mat. Det er sant som du skriver, at det er helt greit å være bekymret, men da får de gjøre noe ordentlig med det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes noen få fallgruver i et vegetariask kosthold, men når man er klar over dem er de lett å unngå. Det skal så lite til når forholdene er riktige. Om barn og unge bare opplever hets og mobbing fra familien, hva gjør egentlig det med psyken?

      Slett
  5. Kjempeflott innlegg! Håper mange leser dette.

    SvarSlett
  6. For eit kjempebra og ikkje minst viktig innlegg! Eg vart sjølv vegetarianer då eg var rundt ti år, og kjenner meg igjen i mykje av skeptisismen. Hugsar i åttendeklasse då me skulle ha julebord/ball på skulen, med middag. Kva dei andre skulle ete, hugsar eg ikkje heilt, men eg fekk beskjed frå læraren om å "ta med ein eigen boks med noko mat på". Då hugsar eg heldigvis at pappa reagerte, ringte skulen og sa at dette fekk DEI ordne opp i. Eg skulle få sleppe å ta med ein eigen boks mat til juleballet...

    Håpar det vert lettare for unge menneske å verte vegetarianarar i framtida!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint din far stilte opp for deg. Lurer på hva skolen din ville gjort om det gjaldt allergier eller religiøse preferanser.

      Slett
  7. Jeg prøvde vegan diett en gang... Det gjorde underverker... Jeg mistet 20 kg, så ut som et beinrangel, og mistet enormt mye muskelmasse selv om jeg prøvde å holde vekten, og prøvde ihvertfall ikke å gå ned... Endte med å måtte gå på vektøkningspulver, så droppa hele greia.. dyrt var det og! Kjedelig var det! Vi mennesker har i genene våre å spise kjøtt... er ikke rart folk er skeptiske når mange av vegan-folket fremstår som hippier, med svaret på alle verdens problemer.. altså å slutte å spise kjøtt. Nei sa, ikke alle, men mange! Takk for meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig nysgjerrig på hva du egentlig spiste. Om du spiste noe overhodet.

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    3. Då lurer eg på kva slags gener du har sett på. Viss me studerer fordøyelsessystemet og eigentleg heile kroppen til båe kjøttetarar, altetarar og planteetarar, liknar kroppen vår på ein planteeterkropp. Me har ingen felles eigneskapar med kjøttetarar i dyreriket - me har derimot alt (av det som er relevant) til felles med dei som _hovudsakeleg_ eter planter (aper, elefantar, nasehorn,(...)). Så kva gener det er du snakkar om, er eg ikkje sikker på. Du har det iallfall ikkje frå noko vitskapeleg kjelde.

      Slett
    4. Vi har hjørnetenner, det er kjøtteter tegn, vi har sterk magesyre, typsik for kjøttetere og kortere tarm en planteterer. Kjevene våre kan gå sidelengs som en planteeter, og vi har en symer i spyttet som bryter ned karbohudrater, som palnteetere har. Nå er vi vel mer like grisen, som er altetende. Også har vi aper da : http://forskning.no/hjernen-biologi-aper-primater-evolusjon/2014/07/insektspising-kan-ha-gitt-oss-storre-hjerner

      Jeg har landbruksutdannelse og hat eksamen i husdyras fordøylesessystem så litt kan jeg om tarmer og enszymer ;-)

      Slett
    5. Hjørnetennene våre er ikke mye å skryte av. Det er ikke klørne våre heller. Vi har også svært lange tarmer. Faktisk hele 7-13 ganger lengden på overkroppen. Kjøttetende dyr har 3-6 ganger så lange tarmer som overkroppen. De trenger ikke fordøye fiber.
      Som du nevner så går vi som altetere. Jeg er usikker på hvordan vi skulle klart å felle et dyr, rive det i filler med våre patetiske hjørnetenner og overleve å spise tarmbakteriene fra byttets tarmer, men slik er jo uansett ikke vår verden i dag. Nå har vi et valg. At vi kan spise kjøtt, betyr ikke at vi må. Og når vi har et valg, hvorfor vil man velge noe som går så hardt utover andre?

      Slett
  8. Anonym: jeg la PÅ meg 10 kg da jeg ble veganer, det samme hører jeg mange andre også gjør. Altså holder vekta godt eller legger litt på seg. Noen går selvsagt ned også, det kommer jo an på hva man spiser. Hva spiste du? Det høres virkelig ikke ut som om vi spiser det samme, for å si det sånn. Hvis man som veganer lever på salatblader, går man selvsagt ned i vekt og blir syk, det sier jo seg selv.
    Og kjedelig? Hehe, der er vi nok uenige, gitt. Bare den setningen der forteller meg faktisk alt om hvilket elendig og ensidig kosthold du har hatt. Veldig dumt at du ikke gjorde som du burde, men ikke skrem andre fra å prøve det pga. dine egne feilvalg, please. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høhøhø, la oss bare si at når jeg fant ut at peanutsmør og mørk sjokolade (Chocolove!!!) var vegansk, så hadde ikke jeg noe problem med å holde vekta for å si det sånn ;)

      Slett
  9. Tusen takk for et veldig godt og viktig innlegg!

    SvarSlett
  10. du er kjempe flink og formidle et viktig budskap!

    SvarSlett
  11. Nå har jeg ikke noe barn selv, eller prøvd meg som vegetarianer eller veganer som barn, men sånn rent hypotetisk tror jeg at jeg ville latt dem få prøve seg som det om de ville det. Med forutsetningen at dem evt. kunne ha laget noe selv de fleste dagene i uka.

    Ikke at barn alltid har de beste idèene, men har dem bestemt seg for noe slik, så bør dem jo få lov til å utforske hvordan det er.

    SvarSlett
  12. Hva hadde du sagt om ditt barn kom til deg og sa ar de ville ha kjøtt og melk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan ikke nekte mine barn å spise kjøtt om de vil det. Jeg kan derimot fortelle dem at dyr ønsker å leve og føler ting akkurat slik vi gjør, snekke med dem slik at de har muligheten til å ta et informativt valg. De fleste som spiser kjøtt har ikke tatt et aktivt valg, de gjør bare det de alltid har gjort. På samme måte håper jeg at mine barn fortsetter å være veganere når de kommer i den alderen hvor dette kan bli aktuelt.

      Slett
    2. JEg spiser kjøtt og det er et aktivit valg. Jeg føler meg glad, mett og sterk med kjøtt. Jeg spiser dog helst vilt, og kjøttfe. Kylling spiser jeg minimalt av da jeg ikke liker noe med industrien. Svin spiser jeg også lite av da kroppen ikke er like glad i det. Dessuten spiser de mye kraftfor i mtsetning til lam og okse. Nå er det ikke sånn at jeg IKKE spiser grønnsaker, jeg elsker grønnsaker, og spiser det hver dag!

      Slett
    3. Når det er sagt så har jeg en datter som ELSKER kjøtt, hun kunne ryddet rommet sitt for en kotelett, og så på Farmen som liten der de slaktet grisen. Da tenkte jeg NÅ blir hun vegeterianer. Hun så på, tenkte og spurte: kommer pølse fra grisen? Ja svarte jeg. Jeg liker gris sa hun, så var den grei. Sønnen min er IKKE glad i kjøtt, og han spiser mer ris, grønnsaker, havregrøt ol. han må smake på kjøtt som hun må smake på grønnsaker, men han legger opp middagen sin selv. Han elsker melk, og selv om jeg personlig tror det er noe vi kan klare oss uten, så får han drikke melk fordi han elsker det. Dattern min drikker IKKE melk. I Tyrkia er det mye vegetarmat, men jeg blir så sulten og fysen av det. Jeg trenger mer fett og proteiner en som som er vanlig der nede, andre liker ikke mye fett og proteiner.

      Slett
    4. Noen spesiell grunn til at du poster dette? Føler du at blogginnlegget traff deg?

      Slett
  13. Agnes Lovise Haugen10. april 2013 kl. 00:15

    Jeg valgte å bli vegetarianer i fjor sommer og fikk halveiis støtte fra mamma og pappa. Jeg er veldig glad i å lage mat selv, så vi har kommet opp med en løsning( som du også nevnte) der de som vil spise kjøtt spiser det, ellers så lager meg meg vegetarisk mat også deler vi tilbehøret. Mamma og pappa har også blitt flinkere til å lage vegetarisk mat til alle, og selvom småsøstrene mine er litt skeptiske (er jo tross alt ofte laget av grønnsaker.. skummelt når man er 10 år) så funker det som regel ganske bra. Synes det er trist at folk skal bli møtt av foreldrene sine med motgang, men skjønner at det kan være vanskelig for mange foreldre og løse det. Mange har jo NULL kunnskaper om vegetarisk kost, og tror at det betyr at du bare spiser kokte grønnsaker.

    Takk for et viktig innlegg, det er delt ! :)

    SvarSlett
  14. Helt utrolig... Tusen takk for innlegget, har delt på Facebook! Vi trenger at flere blir oppmerksomme på dette og at foreldre vet hva de skal gjøre når/hvis ungene deres ønsker støtte i noe så viktig som medfølelse og endring av livsstil.

    SvarSlett
  15. utrolig fint blogginnlegg! Jeg har samme problemet som disse barna selv om jeg er 24 år gammel.. det er ikke morsomt at hele familien blir invitert på middag bortsett fra meg fordi at de ikke en gang har prøv å sette seg inn i hva det innebærer. jeg får bare beskjed om at jeg er vanskelig så alle familie relaterte ting er veldig vanskelig og ekstremt kleint fordi noen alltid må komme med frekke og stygge kommentarer om hvorfor jeg spiser vegansk.. dette er da også de samme folka som syns jeg skal ta liv av alle dyra mine slik at jeg kan bo på hybel og gå på skole slik som "vanlige folk".. Du skal jaggu med oppleve mye dritt som veganer! :( men diskriminering er det jo ikke...

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff så slitsomt. Fortell gjerne din historie på mitt nyeste blogginnlegg, så kanskje du kan vinne boken Living Among Meat Eaters: The Vegetarian's Survival Handbook.

      Slett
  16. Jeg og min da 11 år gamle datter tok beslutningen om å kutte ut kjøtt samme helg for to og et halvt år siden - men helt uavhengig av hverandre (jeg var i utlandet)! :-D
    Vi spiser imidlertid fisk, egg og melkeprodukter fremdeles. Syns nok det blir litt komplisert ellers...

    Igor Meyer

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt at dere kom på det samtidig.

      Slett
  17. Dette var et interessant innlegg. Jeg vet ikke stort om temaet, men noen meninger har jeg allikevel. Om et barn ønsker å bli veganer/vegetarianer så er det helt klart viktig at foreldrene støtter dem. Jeg forstår også frustrasjonen til forledrene, med tanke på nok næring o.s.v. Det er noe av det jeg også er skeptisk til i forhold til dette, får man i seg nok og riktig næring av å spise så "begrenset". Svaret er nok ja om man bare vet litt mer om hva dette går ut på.
    Jeg har full respekt for folk som velger å leve som vegetarianer/veganer. Det er jo en livsstil på lik linje med f.eks. lavkarbo. Så det bør ikke bli sett så annerledes på.

    SvarSlett
  18. Innlegget ditt tar fordommene på kornet! Jeg lo fordi jeg kjente meg igjen i mange av situasjonene. Kjenner meg også igjen i mange av kommentarene, det spiller ingen rolle hvor gammel man er, motstand, fordommer, latterliggjøring og drittslenging er noe man vil støte på uansett. Det er vanskelig å forholde seg til at sine nærmeste ikke støtter det valget man har tatt eller er villige til å sette seg inn i det. Samboeren min har ingen forståelse for valget mitt og mener forholdet vårt har forandret seg, og jeg vet ikke hvordan jeg skal "reparere" det. Har stor sympati for alle som møter på slike utfordringer.

    SvarSlett
  19. Gråter nesten av å ha lest dette, det var fantastisk rørende og egentlig ganske trist :,( men utrolig godt skrevet. Ville selv bli vegetarianer da jeg var barn, uten at jeg egentlig visste om alt det grusomme som foregår i kjøttindustrien. Vokst opp på en liten gård selv, med melkekuer, og hadde alltid inntrykk av at de hadde det godt, og vi var alltid så glade i dem. Men på et tidspunkt ville jeg bli vegetarianer, bare fordi jeg var glad i absolutt alle dyr og ikke syntes det var riktig å drepe dem. Men fikk ingen støtte hjemme. De sa bare "da kan du ikke spise pizza da?" Og "da kan du ikke spise pølser mer da"? Sprøtt å tenke på, pizza, pølser og taco og div. pålegg vel stort sett dét jeg likte av kjøtt, de enkleste ting å veganisere i dag. Men det var en annen tid, femten år siden, og vi bodde i en bygd langt fra spesialbutikker. Da jeg ble veggis for tre år siden, føltes det som den naturligste ting, som å åpne øynene igjen etter å ha holdt dem lukket siden man var barn. Foreldra mine var ganske skeptiske, ihvertfall pappa, som har vært bonde selv og måttea sende dyra til slakt. men sist jul hadde mamma lagd vegetariske karbonadervø til meg, det er sånne ting som betyr så mye! jeg tror de fleste unger er veggiser i hjertet, ihvertfall de empatiske, også må man hjernevaskes til å tro at mennesker skal ha makt over de andre dyra. I dag er det antakelig adskillig flere unger som vil bli veggiser, jeg vil tro flere enn voksne, uten at det er noe jeg veit? Det var et flott innlegg, beklager alle krivefeilene her, det er noe galt med mobilen min som jeg skriver på som gjør at det blir et jævla slit å endre på det jeg allerede har skrivd:S

    SvarSlett
  20. Også er det et viktig budskap som burde komme fram til alle foreldre med barn som vil bli veggiser. Sørg for å bestille vegansk vitamin D3-kosttilskudd til sine barn på nettet. Dette er noe som selv jeg har slurva med, selv om jeg var voksen da jeg ble veggis. Det resulterte i katastrofalt lave d-vitaminnivåer. Dette er ikke livsfarlig for voksne så lenge man får gjort noe med det i tide, men for barn er det eksta viktig med d-vitamin har jeg hørt. De vokser jo tross alt. Vegansk d-vitamin får man ike ta i i vAnlige apoteker, man må bestille på nett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Stemmer. Jeg gir Vitashine sin spray, og synes det er mye enklere enn de dråpene storebror fikk da han var liten.

      Slett
  21. Jeg tror mye av frustrasjonen til foreldre også kan komme av at mat er dyrt, og at å kjøpe to typer middag hver dag kan være dyrt og stressende om de ikke vil leve på en slik diett selv. Særlig hvis man er blant de som lever fra lønning til lønning. Men å ha faste vegetardager i uka og heller la barnet lære å lage sin egen mat på de dagene foreldrene vil spise kjøtt kan være en løsning. Og støtte dem, ikke minst, ingen fortjener å bli hetset eller latterliggjort for maten de spiser.

    For meg handlet det om at jeg måtte lære meg å respektere at foreldrene mine lagde mat til meg og være takknemlig for det. Ville jeg ikke spise det de lagde, så fikk jeg ikke mat, enkelt og greit. Ville jeg lage min egen mat kunne jeg tjene penger, kjøpe og gjøre det selv, noe som har gitt meg veldig stor respekt for matlaging og bruk av matvarer. Jeg elsker å lage mat selv, og det var befriende å flytte ut og endelig få lage alt det jeg ville uten at det ville kreve noe av foreldrene mine. Barn kan lære seg å tenke på foreldrenes behov/økonomi også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mat er dyrt ja. Men vegetarmat kan være mye billigere enn kjøtt. :) Så om man har dårlig råd, burde man bytte ut kjøttet med linser, bønner og erter. Det kan man få kilovis av for en 50-lapp.

      Slett
  22. Hei, jeg er 13 år og har hatt et pesco- vegetarianer kosthold nå i 2 mnd, men mamma og pappa sier hele tiden at jeg må ha kjøtt osv. fordi jeg er ikke fullt utvokst enda og trenger næringen i kjøttet men jeg spiser jo foreløpig fisk og i tilegg masse bønner og slikt som erstattning men likevel så det skaper bare krangel av det. Jeg nekter å spise kjøtt, og jeg har ikke gått ned i vekt eller noe sånnt, kke slapp og trener mye men så hva skal jeg gjøre?? trenger hjelp

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ville ha vist dem dette blogginnlegget. Kanskje dem stiller spørsmål om sine egne fordommer, og søke mer råd og dere kan sette sammen og se at veggisunger lever like bra om ikke bedre enn kjøttisunger.

      Slett
  23. btw: jeg føler meg så mye bedre etter at jeg begynnte dette kostholdet

    SvarSlett
  24. Bare nysgjerrig på de som spiser fisk, men ikke kjøtt. Er det mindre ille for fisken og ligge levende fra den er fanget og gape inn til frabrikk?

    SvarSlett
  25. 12-åringen vår er blitt vegetarianer, og jeg er kjempestolt av henne! Vi spiser mest vegetarisk hele familien, men vi andre har kjøtt og fisk innimellom (særlig høytider og helger, helst vilt og økologisk/Homlagarden-kalkun osv.). Og det er jo masse spennende og deilig fargerik vegetarmat, meksikanske og greske bønneretter, avokadosnadder, linsesupper, fyldige salater, grønnsakswok, italienske tomatsauser og pesto, falafler, nøttestek, fruktsalat og uendelig mye mer. Siden vi andre er "fleksitarianere" (har også periodevis vært vegetarianere, vi foreldrene) vet vi en god del allerede om hva som er viktig å huske på for å få et fullverdig kosthold som vegetarianer/veganer. Jeg søkte opp denne sida bare for å se om det var noe ekstra å tenke på i forhold til tenåringer, og ble ganske sjokkert over hvor trassig og usunt foreldre kan reagere på vegetar-barn!... Min datter inspirerer og utfordrer oss andre, og det er godt for både dyrene, helsa vår og verden at vi minimerer kjøttforbruket.

    SvarSlett
  26. Jeg er 27 år og har vært vegetarianer/veganer i nesten tre år, og mamma mener fremdeles at jeg er kravstor og vrien, og at "alt dreier seg om mat" når jeg på forhånd kontakter et spisested og høflig spør om de har noe uten dyr. Selv sitter hun i rullestol og må finne ut på forhånd om et sted er tilgjengelig for henne.... mens når det gjelder meg? Niks! Og hvis jeg prøver å (høflig) forklare hva som faktisk skjer i slakteindustrien, får jeg et krast "Du må ikke tro på alt du leser!", og hvis jeg da svarer: "Men du kan tro på reklamene som TINE bruker millioner på?" får jeg høre at jeg er frekk og ufin og bla bla bla. Jeg har klart å lage EN punchline: "Det jeg spiser, skader ikke deg, så enten klapp igjen eller gå et annet sted!" Har heldigvis ikke brukt den så ofte, da... Men hun merker ikke at jeg ikke tar igjen. Hun drikker kaffe, jeg drikker te. Jeg har smakt kaffe og likte det ikke. Men jeg skjeller ikke ut de som drikker kaffe! Jeg brekker meg ikke når folk drikker kaffe! Kort og greit, jeg gir blanke F i om folk drikker kaffe! Men men... Veganmannen Thomas Olsen var veganer i tre år før moren ga opp å prøve å "omvende" ham (dette har han sagt selv), så jeg satser på at jeg krysser en usynlig grense i løpet av året og at mamma gir seg :P

    SvarSlett
  27. Hei! Jeg er 13 år og kjemper en hard kamp mot foreldrene mine. Nå er det ca. to måneder siden jeg sluttet å spise kjøtt, egg og melk. Det har ikke vert noe serlig lett, jeg har en kjepelang historie og håper att den kan bli hørt av noen. Jeg er nå innlagt på sykehus for sykisk syke ungdommer fordi jeg ikke spiser kjøtt, egg eller melk. Mamma er den som har mest av skylda fordi hun trodde att jeg hadde fått spiseforstyrrelser, fordi jeg nektet å spise kjøtt, egg og melk. Nå har eg vert hær en uke og noen dager, di har vert "greie" nokk til å gi meg vegetar mat til nå. Men i dag så tvingde de meg til å spise kjøtt. Jeg har hatt en hel power point presentasjon om hvorfor eg ikke spiser kjøtt og hvor skadelig det kan vere helsemessig å spise kjøtt. Legene mine lar meg fortsatt ikke unngå kjøtt, egg eller melk. De sier att det er ikke ett normalt kosthold for en jente på min alder. Og jeg forklarte dem att det var flere enn bare meg som hadde denne "ville" tanken og att det er ingenting i kjøtt som det ikke er i et kosthold til en veganer. Fordi jeg er innlagd hær så må jeg ta blodprøver ganske ofte, ingen av blodprøvene har vist mangel på vitaminer, mineraler, fedtsoffer osv.. Legene vill ikke høre på meg så derfor håper jeg att noen andre gjør det. Jeg blir ikke utskrevet her fra før jeg spiser kjøtt igjen. Jeg er teknisk sett fanget hær. Jeg har lest historiene til de andre ungdommene, hvorfor skal det vere så galt å vere veganer? Hviss bare foreldrene mine hadde støttet meg litt så hadde eg vert fornøgd. Om jeg så måtte kjøpe min egen mat selv...

    SvarSlett
  28. Jeg er en far som håper at mitt yngste barn kan ha en god fremtid,men det mørkener.Hun er en inteligent jente på 17 år,pen,sier guttene.Hun drømmer om å jobbe innen psykologien,hvis hun får lov av høyere makter.For hun har vært dum,veldig dum.
    Takket være sider som dette,og alle de som satser på å tjene på dumme ungjenter,har hun ikke fått i seg et ordentilg,energigivende måltid på over 6 år,og har ikke noe å stille opp med mot det beistet som vokser inni henne.Bak ribbenene,på venstre side ,på den lille jenta på 55 kg,vokser det som skal bekjempes uten energi,for den finnes ikke,den har jeg fått lov å begynne å bygge opp,men legene og alle fagfolk måtte nesten true henne.Inni henne vokser en klump som nå er 12 centimeter i diameter,det kalles KREFT.Noe dere veganere har mere en nok av,leser jeg.Og kjemoterapi krever energi,MYE ENERGI.Som må komme fra noe som kalles mat.Og den grønnmaten holder ikke,det er sikkert.I går fjernet vi håret,som etter første injeksjon faller av i store mengder,så hun bestemte seg for å fjerne det.Hun var tøff en stund,men speilet fortalte sitt,og tårene ble mange.
    Så god jul,og godt nytt år,og håper dere nyter å ha hjulpet en liten jente inn i dødskampen,kansje dere er heldig at deres egne barn ender opp med det samme.
    Slike som dere og de som er like har jeg bare et ord for:MORDERE.(def:menneske som ønsker med overlegg å ta livet av andre mennesker)God grønn hjul,håper dere nyter deres siste offer.

    SvarSlett