mandag 25. november 2013

Hvitløkssuppe

Jeg skulle ønske jeg var en av de veganerne som kan si at jeg aldri blir syk. Det kan jeg ikke. Jeg er vel omtrent like syk som før, med mine faste forkjølelser på høsten og våren. En utsatt jobb og to barnehagebarn gjøre vel sitt. Denne suppen er god for kalde kvelder hvor du trenger en liten immunforsvarboost. Det kan høres skummelt ut med så mye hvitløk, men ikke vær redd, kokingen gjør dem milde. 



  • 1 boks med hvite bønner i tomatsaus
  • 1 hode med hvitløk, hele fedd.
  • 4 gulrøtter, kuttet i biter
  • 1,5 gul løk i skiver. 
  • 1 boks med hakket tomat
  • 2 laurbærblad
  • 2,5 dl vann
  • 1 ts salt
  • 0,5 ts fersk pepper
  • Noen kvaster med persille
  • Saften fra en liten halv sitron
Hakk opp løken og stek dem i litt vann eller olje til de blir litt brune.
Skrell hvitløken. Kutt opp et fedd til mindre biter, men resten beholdes hele. Hiv dem oppi sammen med løken. Gulrøttene følger etter. Stek litt før du har i tomater, bønner og vann. Ha i laurbærbladene og la suppen koke i 1 time under lokk, før du smaker til med salt, pepper og sitronsaft. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar